Tuesday, June 3, 2014

Belajar menjahit dulu ke atau beli mesin jahit dahulu?

Entri 14

Belajar menjahit dahulu atau beli mesin jahit dahulu?


Bagi saya ada mesin dulu ada baiknya. Baiknya adalah bila dah belajar, terus boleh praktis. Jika tidak, terpaksa tunggu dulu. Apabila terlalu lama ilmu tak dipraktis, dikhuatiri lupa. Nak belajar jahit dulu kemudian barulah beli mesin jahit pun tak mengapa. Dua-dua boleh. Terpulang pada individu.
Bagi sesiapa yang ingin membeli mesin, apa-apa jenis mesin pun boleh. Paling baik kalau beli jenis mesin jahit mudah alih. Boleh bawa ke mana-mana. Tetapi bagi yang nak jadikan jahitan sebagai sumber pendapatan dan ingin mengambil tempahan yang banyak, saya cadangkan belilah mesin jahit industri. Tahan lasak dan boleh menjahit sekali banyak. Bukanlah saya katakan mesin mudah alih(portable) tak boleh jahit sekali banyak. Boleh, cuma mesin mudah alih tak boleh berterusan menjahit berjam-jam. Sejam dua menjahit kemudian berhenti bagi mesin berehat sekejap, kemudian baru sambung semula.

Manakala dari segi harganya pula, bergantung kepada bajet yang kita ada. Apa yang penting, ia mampu menjahit banyak jenis kain, termasuk kain langsir.

Jadi terpulang pada individu.

No comments:

Post a Comment