Wednesday, June 4, 2014

Jatuh Cinta dengan dunia Jahitan

Entri 16



Sememangnya dunia jahitan ni sangat luas. Jahitan juga berkait rapat dengan sulaman dan manik. Saya pun tidak pasti bilakah saya jatuh cinta dengan jahitan? Saya kagum dengan orang yang pandai menjahit. Contoh terdekat ialah emak dan kakak sulung saya. Bagi saya jahit itu seni. Tak kiralah jahitan apa yang dia pandai, tudung ke, baju ke, langsir ke, jahit manik ke, dan banyak lagi. Dan tidak semua orang boleh menjahit. Jika dibandingkan dengan memasak, saya lebih memilih untuk belajar menjahit. Bagi saya sebagai seorang perempuan alangkah ruginya jika tidak tahu menjahit. Sebenarnya Rasulullah sendiri menggalakkan anak perempuan untuk belajar menjahit. Oleh sebab itulah saya berusaha nak belajar menjahit. Jika memasak, kita boleh belajar sendiri, tengok resepi dibuku, blog, belajar daripada emak dan sebagainya. Tetapi menjahit sama sekali tidak sama.

Seringkali bertanya pada diri sendiri bilakah saya akan mahir dalam menjahit dan pandai membuat baju kurung? Dapat buat baju kurung sendiri dan tudung pun jadilah. Sekurang-kurangnya dah jimat duit, tak payah beli lagi.
Apa pun, kene bertindak daripada sekarang. Jangan hanya cakap tetapi tiada tindakan.





No comments:

Post a Comment