Wednesday, June 11, 2014

Ubat Mujarab Batuk dn Selesema

Entri 26


Semua orang didunia ini pernah mengalami batuk dan selesema. Begitu juga saya. Cuma yang berbezanya rawatan apakah yang di ambil setiap orang untuk menangani masalah batuk dan selesema. Jika di tanya pada saya, saya tidak mengamalkan sebarang ubat-ubatan moden atau ubat batuk. Saya cuma meminum madu dan tentunya air kelapa muda. Itu saja. Jika diserang batuk, apa yang saya amalkan ialah:

Batuk:
Satu sudu besar madu tualang dicampur dengan sedikit air kemudian kacau hingga madu larut, dan minum. Sebelum tu wajib baca bismillah, selawat dan doa agar Allah sembuhkan penyakit kita.

Selesema:
Air kelapa muda. Atau madu.

Anak saya pernah mengalami batuk yang teruk. Saya berikannya satu sudu madu dicampur sedikit air. Selang 4 jam saya beri seperti yang disarankan oleh pembekal madu tualang tersebut. Alhamdulillah dengan izin Allah sembuh dalam masa 3 hari tak silap saya. Madu yang saya amalkan ialah :

 Keluaran syairtimur

Keluaran N'Apis

Hanya dua madu ni saja menjadi amalan saya. Kedua-duanya sama daripada lebah tualang, cuma pembekal berlainan.


No comments:

Post a Comment